КОНЦЕПЦІЯ
реалізації державної політики у сфері реформування
загальної середньої освіти "Нова українська школа"
на період до 2029 року
Проблема, яка потребує розв’язання
Проблемою, яка потребує розв’язання, є суттєве погіршення якості загальної середньої освіти протягом 1992—2016 років, що є наслідком ряду таких факторів:
- зменшення обсягів
фінансування;
- зниження рівня оплати праці
вчителя;
- незадовільне
матеріально-технічне забезпечення шкіл;
- бюрократизація системи
управління освітою;
- застарілі зміст освіти та
методики викладання.
Проявами проблеми є:
- збільшення частки молоді,
яка здобуває освіту за кордоном;
- тенденція до зниження
показників України у міжнародних дослідженнях конкурентоспроможності та інноваційної привабливості, які впливають на економічний розвиток України.
Загальна середня освіта в Україні має такі основні ознаки:
- наявність суттєвого сегмента
високоякісної освіти, насамперед математичної та природничої (елітарна освіта);
- домінування в системі освіти
шкіл з невисокою якістю освітніх послуг;
- суттєві територіальні
відмінності в якості загальної середньої освіти (між сільськими та міськими школами, між окремими регіонами);
- тенденція до погіршення
якості освіти в цілому у державі;
- недостатня мотивація до
освіти значної частини молоді.
Отже, проведення докорінної реформи загальної середньої освіти сприятиме подоланню негативних тенденцій, забезпеченню соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку і
конкурентоспроможності держави.
Досвід країн Східної Європи (Польщі, Чехії) свідчить про суттєвий вплив освітніх реформ на розвиток економіки та конкурентоспроможність освіти на міжнародному рівні.
Мета Концепції
Метою Концепції є забезпечення проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти за такими напрямами:
- ухвалення нових державних
стандартів загальної середньої освіти, розроблених з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості;
- запровадження нового
принципу педагогіки партнерства, що ґрунтується на співпраці учня, вчителя і батьків;
- підвищення мотивації вчителя
шляхом підвищення рівня його оплати праці, надання академічної свободи та стимулювання до професійного зростання;
- запровадження принципу
дитиноцентризму (орієнтація на потреби учня);
- удосконалення процесу
виховання;
- створення нової структури
школи, що дасть змогу засвоїти новий зміст освіти і набути ключових компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості;
- децентралізація та ефективне
управління загальною середньою освітою, що сприятиме реальній автономії школи;
- справедливий розподіл
публічних коштів, що сприятиме рівному доступу усіх дітей до якісної освіти;
- створення сучасного
освітнього середовища, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, вчителів і батьків;
- створення необхідних умов
для навчання учнів безпосередньо за місцем їх проживання, зокрема у сільській місцевості, або забезпечення регулярного підвезення до шкіл.
Згідно з реформою загальної середньої освіти випускник нової української школи — це:
- цілісна всебічно розвинена
особистість, здатна до критичного мислення;
- патріот з активною позицією,
який діє згідно з морально-етичними принципами, здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини;
- інноватор, здатний змінювати
навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці, навчатися впродовж життя.
За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх,
працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіють іншими уміннями.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Розв’язання проблеми передбачається здійснити шляхом проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти з урахуванням досвіду провідних країн світу, зокрема змісту
загальної середньої освіти, педагогіки загальної середньої освіти, системи управління загальною середньою освітою, структури загальної середньої освіти, системи державного фінансування
загальної середньої освіти, нормативно-правового забезпечення загальної середньої освіти.
Реформування змісту загальної середньої освіти передбачає розроблення принципово нових державних стандартів загальної середньої освіти, які повинні ґрунтуватися на компетентнісному та
особистісно-орієнтованому підході до навчання, враховувати вікові особливості психофізичного розвитку учнів, передбачати здобуття ними умінь і навичок, необхідних для успішної самореалізації
в професійній діяльності, особистому житті, громадській активності.
Зазначені стандарти повинні також ґрунтуватися на Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу “Про основні компетентності для навчання протягом усього життя”.
Ключовими компетентностями є спілкування державною і рідною в разі відмінності мовою, спілкування іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і
технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість та фінансова грамотність, загальнокультурна
грамотність, екологічна грамотність і ведення здорового способу життя.
Реформування педагогіки загальної середньої освіти передбачає перехід до педагогіки партнерства між учнем, вчителем і батьками, що потребує ґрунтовної підготовки вчителів за новими методиками
і технологіями навчання, зокрема інформаційно-комунікативними технологіями.
З метою створення умов для інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами необхідно розробити індивідуальні програми їх розвитку, що включатимуть корекційно-реабілітаційні
заходи, психолого-педагогічний супровід і засоби для навчання таких дітей.
У рамках реформування системи управління загальною середньою освітою школа матиме право розробляти і впроваджувати власні освітні програми відповідно до державного стандарту загальної
середньої освіти, змінювати статус бюджетної установи на статус неприбуткової організації із збереженням податкових пільг і отриманням фінансової автономії.
Для досягнення мети Концепції необхідно забезпечити стимулювання вчителя до особистого і професійного зростання та надання йому академічної свободи, а також матеріальне стимулювання,
зокрема шляхом підвищення розрядів у Єдиній тарифній сітці.
Реформування структури загальної середньої освіти передбачає перехід до 12-річної середньої школи із трирічною профільною школою академічного або професійного спрямування. Профільна школа
академічного спрямування сприятиме забезпеченню поглибленого вивчення окремих шкільних предметів з урахуванням здібностей та освітніх потреб учнів і продовженню їх навчання у вищих навчальних
закладах, а професійного спрямування — здобуттю першої професії та можливості вступу до вищих навчальних закладів.
У рамках реформування системи державного фінансування загальної середньої освіти передбачається:
- створення системи прозорого
розподілу публічних коштів у новій українській школі (школи будуть зобов’язані оприлюднювати дані про всі кошти, які надходять з бюджету та інших джерел);
- покриття видатків на
забезпечення педагогічної складової частини навчального процесу за рахунок освітньої субвенції;
- удосконалення формули
розрахунку освітньої субвенції з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти в різних регіонах і населених пунктах;
- створення необхідних умов
для навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку безпосередньо за місцем їх проживання, зокрема у сільській місцевості;
- створення умов для
розширення державно-громадського партнерства на засадах співфінансування і спільного управління школами;
- запровадження принципу
“гроші ходять за дитиною”, зокрема для підтримки дітей з особливими освітніми потребами, які можуть разом з іншими дітьми здобувати освіту у пристосованих для цього школах;
- запровадження рівного
доступу до бюджетного фінансування шкіл незалежно від форми власності.
Строки реалізації Концепції
Реалізація Концепції здійснюється протягом 2017—2029 років трьома етапами.
На першому етапі (2017—2018 роки) передбачається:
- прийняти новий Закон України
“Про освіту”;
- розробити план дій з
реформування системи загальної середньої освіти;
- розробити, затвердити та
запровадити (2018 рік) новий державний стандарт початкової освіти з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості;
- доопрацювати навчальні плани
і програми з метою розвантаження та запровадження компетентнісного та антидискримінаційного підходу в початковій школі;
- утворити 200—250 опорних
шкіл базового рівня у сільській місцевості;
- підвищити кваліфікацію
вчителів початкової школи;
- підвищити заробітну плату
вчителів шляхом збільшення ставок (окладів) у Єдиній тарифній сітці на два розряди;
- запровадити навчання авторів
підручників та підготовку експертів з метою підготовки підручників нового покоління;
- створити національну
електронну платформу для розміщення електронних курсів та підручників, розробити електронні підручники, курси дистанційного навчання за навчальними програмами, систему дистанційного навчання
для підвищення кваліфікації вчителів;
- спростити систему
документообігу, оптимізувати звітність, запровадити електронні форми документів;
- розробити новий Закон
України “Про загальну середню освіту”;
- створити систему освітньої
статистики і аналітики;
- взяти участь у міжнародному
дослідженні якості середньої освіти PISA-2018;
- розпочати роботу з
формування системи забезпечення якості освіти;
- забезпечити різноманітність
форм здобуття початкової освіти.
На другому етапі (2019—2022 роки) передбачається:
- розробити, затвердити (2019
рік) та запровадити (2022 рік) новий державний стандарт базової середньої освіти з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості;
- створити нову систему
підвищення кваліфікації вчителів і керівників шкіл;
- провести інвентаризацію шкіл
та закладів професійної освіти для створення мережі профільних шкіл;
- забезпечити якісне вивчення
іноземних мов у профільній школі відповідно до Стратегії сталого розвитку “Україна-2020”;
- сформувати мережу опорних
шкіл базового рівня;
- розробити професійні
стандарти педагогічної діяльності вчителя;
- створити мережу установ
незалежної сертифікації вчителів;
- створити регіональні органи
з питань забезпечення якості освіти;
- створити систему
внутрішнього забезпечення якості освіти у школах (2022 рік);
- створити систему незалежного
оцінювання результатів навчання за курс базової середньої освіти.
На третьому етапі (2023—2029 роки) передбачається:
- розробити, затвердити (2023
рік) та запровадити (2027—2029 роки) новий державний стандарт профільної освіти з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості, що сприятиме створенню
передумов для скорочення тривалості (навантаження) бакалаврських програм вищої освіти в середньому на 45 кредитів;
- сформувати мережу профільних
шкіл (2025 рік);
- створити систему незалежного
оцінювання випускників профільної школи професійного спрямування.
Очікувані результати
Реалізація Концепції сприятиме:
- поліпшенню якості загальної
середньої освіти в цілому;
- подоланню територіальних
відмінностей у якості загальної середньої освіти;
- забезпеченню престижності
професійної освіти;
- поліпшенню якості вищої
освіти за рахунок якісної підготовки у школах і кращого конкурсного відбору абітурієнтів.
Обсяг фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів
Реалізація Концепції здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
Обсяг фінансових, матеріально-технічних і трудових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції, визначається щороку з урахуванням можливостей державного і місцевих бюджетів, розміру
міжнародної технічної допомоги.